Hjälp - FAQ
Hemsidan uppbyggd med ett s.k. CMS-verktyg (content management system) kallat Joomla.
Detta innebär att all information (text, bild och video) lagras i en databas (MySQL) i stället för statiska HTML-sidor.
Informationen blir då lättare att underhålla och uppdatera.
Även gränssnittet för användaren är uppbyggt av mallar och komponenter somär lätta att ändra och bygga på.
Huvudfunktionalitet:
Förstasidan:
Innehåller klubbgemensama nyheter och utvalda gruppnyheter
Huvudnyheter på förstasidan länkas från respektive kommittee (Grupp).
Gruppering:
All information är grupperad i följande grupper:
Klubben - klubbgemensam information
Ungdom
Orientering
Multisport
Triathlon
Löpning
Skidor
Grupp funktioner:
Nyheter: Alla nyheter har ett datum för start resp slut på en publicering.
Om - startsida med info om gruppen
Organisation/Kontakter
Länkar
Rapporter
Kalender
Användarmeny:
Här är all funktionalitet samlad för den som loggat in:
T.ex. lägg till/ändra artikel, länk, bilder. Endast de med behörighet (Publisher) kan lägga in information.
ändra sin profil, lösenord mm
Community:
Alla klubbmedlemmar får var sitt användarid och tillhörande profil (enligt Yngves adressregister).
Viss information är publik, medans intern information kan bara inloggade medlemmar se.
Under användarmenyn "Din profil" kan du se och ändra din profil.
Här visas även dina aktiviteter på hemsidan (Inlägg, Forum , Events).
Forum:
Forumen är i dagsläget publik och indelad i ovanstående grupper.
De senaste 5 inläggen presenteras på förstasidan oavsett vilket
även tjöthörnan är upplagd som en forum-kategori.
De senaste 5 "tjöten" visas på förstasidan.
Även en funktion för att lista de tre flitigaste skribenterna visas på förstasidan (Tjötare på pallplats).
Kalender:
Det finns en gemensam kalender för klubbens aktiviteter.
Aktiviteter kan dock knytas till respektive grupp och filtreras vid behov.
Endast användare med behörighet (publisher) kan lägga till aktiviteter.
Det går att skapa aktiviteter som inloggade medlemmar kan boka sig på
(kräver i dagsläget lite utbildning, mer användarvänlig funktion kommer senare)
Sök:
All information är sökbar
Bokning:
Funktionen ej klar
Försäljning:
Funktionen ej klar, så länge får vi uppdatera själva försäljningssidan
Funktionsbeskrivningar
-
Logga in på hemsidan www.molndaloutdoor.se
-
Välj meny "Din profil"
-
Välj knapp "Ändra - uppdatera din profil"
-
Redigera den information du vill ändra och tryck sedan på knapp "Uppdatera"
Lägg till ny artikel (tex Nyhet, Rapport eller Arrangemang).
- Logga in med ditt användarid (behörighet Special)
- Välj meny "Lägg till/Ändra artikel ". Lista över alla dina existerande artiklar visas (för inloggad person)
- Välj aktuell sektion i Användarmenyn.
- Fyll i information
Titel
Kategori (Nyhet, Rapport eller Arrangemang).
Ingress Obligatorisk och visas direkt ihop med titel.
Brödtext (Valfri och visas fär användaren först efter det man öppnat den) - Lägga till bild, media eller dokument.
Läggsin via Flik "Allmän"med respektive editor-ikon:
"Insert/Edit Image" (den som liknar ett foto med ett träd på).
JPG,GIF format.
"Insert/Edit Embedded Media" (den som liknar filmruta).
mpg-format.
"Insert/Edit File Link" (den som liknar ett dokument+gem).
MS-Office, txt, pdf, mm-format.
Här kan man även ladda ner egna filer till respektive sektionskatalog. Tänk på filstorleken, .
Använd ej Svenska tecken i filnamn eller katalognamn
Ni får själva hålla ordning på era filer. Ett tips är att skapa underkataloger för olika temabilder.
Bildfliken längst ner Fungerar, men är knölig att fylla på med nya bilder.
Exempel:
Inne i Ingressen på artikeln och markören på den position du vill ha länken till dokumentet
- klicka på ikon-kapp "Insert File". Ett nytt windows-fönster öppnas som heter "Insert File".
- Öppna folder "Gemensamt"
- Öppna folder "Tipspromenader"
- Tryck på Browse-knappen (bakom "Upload" fältet) och lada upp aktuell fil som du vill ladda upp till hemsidan,
och tryck på knappen "Open". "Upload" fältet skall nu ha fyllts i automatiskt.
Begränsning: Aktuellt filnman får ej inehålla Svenska teckan
- Tryck på Upload-knappen.
- Markera aktuell uppladdad fil i listan ovanför.
- Kryssa för de fyra check-boxarna längst ner (Insert filetype icon.....osv) och tryck sen på OK-knappen.
- Spara aktuell artikel på hemsidan - Publiceringsfliken:
Välj Status = "Publicerad" om ni vill publicera direkt.
Vill du ej publicera direkt kan du göra det senare i efterhand (i kolumn 1. i listan som visas under punkt 2).
Fyll i Författarens Alias om ditt anvädarid ej är entydigt eller atrikel skriven av annan person.
ändra publiceringsdatum om dagens datum ej duger.
Visa på första sidan: Kryssa i ifall tex. sektionsnyhet även är så gemensam att den även bör publiceras på saitens förstasida.
Ändra befintlig artikel (tex. Nyhet, Rapport eller Arrangemang).
- Logga in med ditt användarid (behörighet Special)
- Välj meny "Lägg till/ändra". Visar lista över alla dina existerande artiklar (för inloggad person)
- Leta rätt pä artikel du vill ändra. använd gärna sortering och sökfunktion.
- Klicka på "penn"-ikonen för att öppna aktuell artikel i redigeringsläge.
- Ändra och spara.
- Vill du ändra publiceringsstatus använder du publiceringsikonen först på varje artikelrad.
Lägg till WEB-länk:
-
Logga in med ditt användarid (behörighet Special)
- Välj menu "Lägg till WEB-länk"
- Ange:
Namn fär länken som skall visas för användaren
Sektion
Webbadress
Beskrivning - Spara
Sparade WEB-länkar kan i dagsläget ej redigeras eller tas bort från Frontend (via användarmenyn),
utan måste tas bort/redigeras av adminstratör i Backend.
Blir behovet stort kan detta fixas be lite jobb (alla länkar måste då registreras om i nytt verktyg).
Skapa Aktivitet i Kalendern
- Logga in med ditt användarid (behörighet Special)
- Öppna kalender. Detta kan utförasfrån flera olika ställen.
Från startsidan - Topmenyn- Kalender
Från Klubbmenyn- Klubbkalender
Från Ungdomsmenyn - Kalender Ungdom
Från Orienteringsmenyn - Kalender Orientering
Från Multisportmenyn - Kalender Multisport
Från Triathlonmenyn - Kalender Triathlon
Från Löpningsmenyn - Kalender Löpning
Från Skidmenyn - KalenderSkidor - Klicka på "Lägg till aktivitet"
(Längst ner på Kalendersidan)
Ett registreringsformulär öppnas - Fyll i Aktivitetsinformation i flik "Allmänt"
Rubrik:
Kategori
Beskrivning
Plats
Kontakta
Eventuell extrainformation - Fyll i datum/tid infoi flik "Kalender"
Färg (undvik byta färg då vi kopplat färg till respektive kategori)
Start-datum/tid
Slut-datum/tid
Repetitionstyp (endast vid behov) - Bildhantering
Bilder läggs in enklast med editor-ikonen "Insert/Edit image" (den som liknar ett foto med ett träd på).
Här kan man även ladda ner egna bilder till respektive sektionskatalog. tänk på bildstorleken, JPG eller GIF format.
Använd ej Svenska tecken i filnamn eller katalognamn
Ni får själva hålla ordning på era bilder. Ett tips är att skapa underkataloger för olika temabilder.
Bildfliken längst ner Fungerar ej fär tillfället - Se även Hjälpen under fliken "Hjälp"
Ändra/Ta bort Aktivitet i Kalendern
- Logga in med ditt användarid (behörighet Special)
- Öppna kalender. Detta kan utförasfrån flera olika ställen.
Från startsidan - Topmenyn- Kalender
Från Klubbmenyn- Klubbkalender
Från Ungdomsmenyn - Kalender Ungdom
Från Orienteringsmenyn - Kalender Orientering
Från Multisportmenyn - Kalender Multisport
Från Triathlonmenyn - Kalender Triathlon
Från Löpningsmenyn - Kalender Löpning
Från Skidmenyn - KalenderSkidor - Klicka på "Min kalender " (längst ner på kalendersidan)
- Klicka på "Ändra" eller "Ta bort"
Ny stugvärd:
- Logga in på hemsidan
- Välj meny "Kalender" från horisontell menyrad
- Bläddra fram till aktuell dag och klicka på aktuell dag-nummer.
- Välj "Lägg till aktivitet"
- Fyll i aktivitetsinformation enl nedan:
Rubrik: = namn på stugvärd alt. stängt pga ....
Kategorier: = Stugvärd
Flik Kalender_Start Time: = 17.00
Flik Kalender_End Time: = 21.00 - Spara aktivitet (Diskett-knappen uppe till höger)
Skapa anmälan till bef. aktivitet i Kalendern
Information kommer senare...
Frågor och svar:
Fråga1:
Jag lade upp en länk mha kommandot <Lägg till WebLänk>
Hur får man bort den?
Svar:
Länkar kan i dagsläget ej tas bort från "front end" av systemet.
Utan får tas bort av administatör via "Back End" av systemet.
I nästa version av systemet är nog detta löst (lösning kommer ev. senare)
Jag får meddelandet "Currently being edited by another person" när jag försöker öppna en artickel för redigering?
Dock verkar det finnas en bug i "Avbryt"-knappen som låser aktuellt dokument för andra användare.
användarnamn och lösenord?